Fastaval er at stort sted med mange mennesker. Deltagerne kommer fra hele landet, på tværs af aldersgrupper, uddannelse og køn. Nogle kommer for at spille en masse rollespil, andre magic-kort og nogle kommer primært for at hænge ud med deres venner og holde ferie. Men ligegyldigt hvem man er, og hvorfor man er på Fastaval, er det vigtigt at man føler sig sikker og tryg – både som deltager og arrangør.
Herunder kan du læse om de forskellige tiltag, som skal gøre Fastaval bedre i stand til at håndtere konflikter og personsager. Du kan se hvem du skal tage kontakt til, hvis du går med en bekymring eller har et problem du gerne vil have os til at handle på. Samt hvilke personer der står klar til at hjælpe dig før, under og efter Fastaval.
OBS! Fastavals hovedarrangører arbejder ud fra et princip om, at de kun reagerer på direkte henvendelser. Det kan være på mail, via Tryghedsværterne eller ved personlig henvendelse til en hovedarrangør. De handler ikke på baggrund af rygter eller information de får på sociale medier. Derfor er det ekstra vigtigt at du kontakter dem, hvis du føler dig utryg på Fastaval.
Ingen henvendelser er for store eller for små. Vi vil gerne i dialog med dig, så vi kan finde frem til, hvordan vi skaber et trygt rum for dig på Fastaval
Kærlig Hilsen Fastavals hovedarrangører
Code of Care
Fastaval er et åbent kulturarrangement for unge og voksne. Alle er velkomne uanset overbevisninger, seksualitet, etnisk tilhørsforhold, tro eller alder.
Det forventes at alle deltagere på Fastaval behandler hinanden med gensidig respekt. Hadsk, nedgørende, chikanerende eller latterliggørende adfærd er ikke accepteret på Fastaval.
Oplever du at være i en situationen på Fastaval, hvor du eller andre udsættes for ovenstående, bedes du kontakte Fastavals Tryghedsværter, Fastavals safemail eller den Vagthavende General. Du kan læse mere om tryghed på Fastaval her på siden.
Fastavals hovedarrangører kan til enhver tid træffe beslutninger, som er for arrangementets og deltagernes bedste. Herunder at udelukke eller bortvise en deltager på baggrund af deres adfærd.
Aktiviteter
Fastavals aktiviteter kan være intense, især nogle af rollespilsscenarierne. Vi fortæller mange historier, også om ting der kan være voldsomme, kontroversielle eller sårbare.
Det er vigtigt, at du selv kan sige fra og være opmærksom på dine egne grænser. Men vær også opmærksom på dine medspillere og spillederens grænser – husk at tale med hinanden. Det er altid bedre at afbryde spillet og tage samtalen, end at fortsætte af hensyn til sine medspillere.
Nogle scenarier handler om grænseoverskridende adfærd, og dybt problematiske handlinger, det er helt i orden, men de skal efterlades i spillet. Problematisk adfærd uden for spillet kan aldrig retfærdiggøres på baggrund af spillet.
Pas på de frivillige
Fastaval er et arrangement, der udelukkende bygger på frivilligt arbejde. Derfor er det vigtigt at behandle de frivillige ordentligt – også når du er utilfreds. Især serviceområder som infoen, og salgsområder som kiosken, kaffekroen, baren og oasen oplever deltagere, der taler grimt til dem.
Lad nu være med det!
Tal ordentligt, også når det går lidt langsomt, eller når noget går galt. Dem der står på den anden side gør deres bedste.
Blod, sved og tåre
Der er rigtig mange mennesker, der bruger rigtig meget tid på at designe og planlægge Fastavals aktiviteter. Forfattere, designere, spilledere, reglformidlere og holdlæggere bruger utallige timer på at få det hele til at virke op til- og under Fastaval.
Derfor opfordrer vi til, at du deltager i de aktiviteter, du har tilmeldt dig – så længe det ikke går ud over din egen tryghed.
Du er altid velkommen til at kontakte Fastavals hovedarrangører. Det gælder også hvis det drejer sig om en bestemt person, som du har en konflikt med eller som du er utryg omkring.
Du kan skrive til hovedarrangørerne tilknyttet safe-mailen på safe@fastaval.dk. Når de modtager din mail, indgår de med det samme i en dialog med dig om det videre forløb. Ofte vil hovedarrangørerne kontakte dig angående ynderligere information om hændelsen eller konflikten, for det er enormt vigtigt for dem, at de har alle detaljerne på plads. Det kan også være, at du har venner eller kender nogen som kan støtte op om din henvendelse. På det næstkommende hovedarrangørmøde vil den henvendelse så blive behandlet.
Når hovedarrangørerne har truffet en beslutning, vil Ozzy Askham Jensen og Paul Sinding kontakte dig med svar.
Hovedarrangørerne kan ikke love, at de behandler din henvendelse 100% som du ønsker det. Men de kan love at de altid lytter og tager din henvendelse seriøst. De vil altid gøre deres bedste for at møde dig, der hvor du har brug for det. Og de vil altid forsøge at skabe plads og imødekomme dine behov på Fastaval.
FORTROLIGHED
Fastavals hovedarrangører består af frivillige mennesker og er derfor ikke underlagt tavshedspligt i en lovgivningsmæssig forstand. Men de arbejder altid ud fra et princip om at ALLE personsager og konflikter behandles fortroligt.
Fortrolighedsprincippet gør også, at du ikke kan forvente særlig indsigt i håndteringen/resultatet af en sag – heller ikke, hvis det er en, du som tredjeperson indberetter.
OBS: I sager om grove lovovertrædelser og personfarlige handlinger, kan vi blive nød til at involvere myndighederne.
Fastavals hovedarrangører tager alle typer henvendelser alvorligt. Det vigtigste er at de bliver kontaktet direkte, ellers kan de ikke handle på konkrete sager. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal skrive til dem, så gør det. Ingen henvendelser er for små. De ved også at det nogle gange tager tid, før man har overskud eller lyst til at tage kontakt. Det er helt i orden – det vigtigste er at du skriver.
Hvis du syntes det er overvældende at kontakte hele hovedarrangørgruppen, kan du i stedet skrive på safe@fastaval.dk. Her er det kun to valgte hovedarrangører, der tager imod din henvendelse. Når vi har fået din mail indgår de sammen i en dialog om det videre forløb. Alle henvendelser behandles ens, men beslutningen om eventuel handling tages ud fra det enkelte tilfælde.
Har du været udsat for en ubehagelig oplevelse eller føler du dig alene under Fastaval? Er du ked af det eller følelsesmæssigt overvældet over det scenarie du lige har spillet og har brug for at snakke med nogen – så kontakt Tryghedsværterne.
Tryghedsværterne er en uafhængig arrangørgruppe, der under hele Fastaval står klar til en snak og en kop kaffe, hvis du som deltager skulle få brug for det. Fastaval er et stort sted med mange mennesker og Tryghedsværterne tilbyder et rum, hvor man kan snakke om stort eller småt, alt efter hvad der lige fylder. De dømmer ikke, men giver dig et øre og et mentalt rum til at kunne bearbejde dine oplevelser. Under hele Fastaval samarbejder Tryghedsværterne med hovedarrangørerne på Fastaval, for at sikre bedst mulig sammenhæng for dig.
Tryghedsværterne står primært for tryghed under afviklingen af Fastaval. Så hvis du allerede nu kender til konflikter eller problemer, kan du kontakte hovedarrangørerne på safe@fastaval.dk
Under Fastaval kan du kontakte Tryghedsværterne på telefonnummer +45 93 90 35 67 eller ved at spørge en arrangør nær dig. Der vil også hænge plakater med Tryghedsværterne og kontaktinformation rundt omkring på Fastaval.
#Brugforensnak #Vigiverkaffen
FORTROLIGHED
Tryghedsværterne er frivillige på Fastaval og er derfor ikke underlagt tavshedspligt i en lovgivningsmæssig forstand. Men vi arbejder altid ud fra et princip om at ALLE samtaler er fortrolige. Hvis der er brug for der, har tryghedsværterne mulighed for at tage fat i andre instanser, men altid i dialog med dig og på dine præmisser.
OBS: I sager om grove lovovertrædelser og personfarlige handlinger, kan Tryghedsværterne blive nød til at involvere Fastavals hovedarrangører.