af Morten Brøsted

I en postapokalytisk ødemark mødes kæmpemæssige kamprobotter i en hektisk dyst i maskiner, der er lavet af skrammel, fundet i landskabet. Men pas på! Den smukke robot du har bygget så omhyggeligt, kan miste dimser når modstanderne skyder, slår, eller på anden snedig vis piller dimser af din robot. Måske smadrer du endda selv din egen robot, når du forsøger at tvinge den for meget?

Foromtale

  • Tid: 90 min
  • Spillere: 2 – 6
  • Sprog: Dansk/Engelsk

Skrotmechakamp handler om at være den sidste tilbage på toppen af bakken når spillet slutter efter ti ture.

Først bygges ens robot. Når der er ni dimser på robotten, starter kampfasen som er hovedparten af spillet.

Dimserne hjælper enten på robottens evner til at gøre ting, give den våben, eller give den særlige moduler, der kan gøre sære ting. Der er en overflod af dimser. Her er nogle få eksempler:

“Tracks”: Robotten kan  bevæge sig et ekstra felt.

“Combatalyzer”: Robotten slår en ekstra terning og succeser kræver lavere slag med terningerne.

“Plasma Gun” er et skydevåben, der kan skyde 6 felter. Der er mange flere 🙂

I Kampfasen foretager robotterne handlinger for at være den eneste robot der er tilbage i slutningen af ti ture. I hver tur, planlægger spillerne hemmeligt hvilke handlinger de vil forsøge i løbet af en tur ud af følgende:

Slå, Skyd, Gå, Drej, Rejs op, Special, Samle Op og Vent.

Alle afvikler første handling samtidig, så næste handling, og så videre indtil alle handlinger er udført. For at afgøre om handlinger lykkes, slås terninger, der skal være over et måltal for at være en succes. Måltallet for en grundrobot er 5 eller mere, mens der slås 2 terninger for angreb, 3 for at bevæge sig, og 1 for specialhandlinger. Første handling kræver en succes, næste to, osv. Når man klarer slaget, udføres handlingen. Klares det krævede antal succeser ikke, udføres handlingen ikke, eller man fejler, hvilket medfører forfærdelige konsekvenser, som f.eks. at falde, eller skade sig selv.

I visse tilfælde er det vigtigt at vide, hvem der bevæger sig først, hvilket afgøres med et simpelt initiativsystem.

Når man skades, mister man dimser, der er bygget på robotten. Dimsen med laveste skadetal mistes først, og så videre. Men frygt ikke! Der er selvfølgelig Power-ups og skrotdynger på banen, så man kan bygge endnu mere på, eller erstatte tabte dimser.

Det der er fedt

  • Hurtige, intense kampe
  • At bygge komboer eller tema ind i din robot
  • Sjove fejl når du overvurderer dine evner til at slå terninger
  • At spolere modstanderes planer med snedige moves

Om designerne

Morten er veteran i Fastavals brætspilskonkurrence. Han laver kompromisløse spil med masser af interaktion mellem spillere. Morten arbejder på Østerskov Efterskole hvor han laver (bl.a. matematiske) læringsspil og underviser.

Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.