af Kristian Karlberg og Kenny Zetterberg
Kalix er et hjernevridende eurospil, der skildrer sidste gang Sverige var besat af fremmede styrker (Rusland 1809). Spillet bruger smart håndstyring til at bestemme styrken af spillernes handlinger. Spillere vil bagholde og narre angriberne samt hjælpe kongen med de ressourcer, han kræver, for at holde de russiske styrker på afstand.
Foromtale
- Tid: 60-90 min
- Spillere: 2 – 4
- Sprog: Dansk/Engelsk
Kalix er et hjernevridende eurogame, der skildrer sidste gang, Sverige var besat af fremmede styrker i 1809. Russiske invasionsstyrker hærger landet og brænder landsbyer, mens de nærmer sig byen Kalix. Kongen kæmper på flere fronter (Napoleonskrigene) og har bedt befolkningen i Kalix om hjælp til at bekæmpe de hensynsløse angribere.
Hver runde kræver Kongen en specifik ressource, og spillerne forsøger at bidrage mest for at overskride tærsklen, hvor den største bidragsyder opnår Kongens gunst.
Spillet benytter en snedig håndstyringsmekanisme til at udføre handlinger. Spillerne har altid 12 kort, som kan udskiftes med bedre kort. På deres tur spiller spillerne 3 kort fra deres hånd, og de tre kort skal være placeret ved siden af hinanden. Styrken af den valgte handling afgøres af, hvor mange ikoner for handlingen der er repræsenteret på de valgte kort.
Handlingerne genererer enten ressourcer til spilleren eller manipulerer spillebrættet, hvilket påvirker, hvilke ressourcer Kongen vil kræve i fremtiden. For at vinde skal spillerne planlægge deres handlinger nøje og beslutte, hvordan de bedst anvender deres ressourcer.
Spillerne optjener sejrspoint ved at give ressourcer til Kongen og imponere ham med forskellige præstationer. Spilleren med flest sejrspoint efter 5 runder bliver kåret som vinder.
Om designerne
Vi er Kristian og Kenny, vi bor begge i Göteborg og designer spil sammen. Dette er vores 4. gang, vi deltager i Fastaval! Tidligere Fastaval-spil er Feasting Fiends (som senere blev udgivet som Dungeons & Dragons: The Yawning Portal), Motu-Nui og Consumed by Darkness.
Vi stræber efter at skabe nye oplevelser med innovative mekanismer og intuitive regelsæt. Vi håber, at vores bidrag i år, Kalix, vil imponere jer og underholde jer. Vi glæder os til at spille nogle spil og hygge os sammen med jer alle!
Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.