Dette event er opsat for at skabe en dialog om kommercialisering af brætspil ift. designkonkurrencen på Fastaval.


Fastavals brætspilsdesignkonkurrence har siden sin begyndelse været i et dilemma med kommercialisering. Dilemmaet er mellem 100 % frivillighed for alle Fastaval-arrangører på den ene side og muligheden for at designe og udgive og dermed tjene penge på sit brætspil på den anden side. 


Fra start var det et ønske fra Fastaval, at brætspil der deltog i konkurrencen, fulgte de samme vilkår som rollespil, som er designet til Fastaval og udgivet på Fastaval. Men hvor rollespillene på Fastaval har begrænsede muligheder for at nå længere ud i verden – og hvor det at vinde en Otto er noget af det største, et Fastavalrollespil kan opnå – har brætspil helt andre muligheder.


Fastaval er arrangeret af et miljø af kreative frivillige mennesker, og dette er meget vigtigt for Fastaval. Kommercialisering, altså at nogen tjener penge på andres frivillige arbejde, er dræbende for lysten til at lave frivilligt arbejde og er derfor altid et opmærksomhedspunkt for Fastaval.


Dette har altid givet udfordringer i designkonkurrencen, hvor det er svært – måske umuligt – at udarbejde klare regler for, hvad et brætspil på Fastaval må inden Fastaval og under Fastaval. Må spillet være igang med en Kickstarter kampagne, må man have en aftale med en udgiver, må spillet have været på andre kongresser eller andre kommercielle tiltag? 


Fra Fastavals og Aleas side har der derfor været et ønske om at afholde et dialogmøde med Fastavals brætspilsdesignere og arrangørerne for designkonkurrencen samt andre, der måtte finde dette interessant. Formålet med dette møde er både dialogen, men det ultimative mål fra arrangørernes side er også at skabe forståelse for de dilemmaer konkurrencen står i, og måske opnå at konkurrencen bliver selvregulerende.  


Tidspunkt:
Søndag kl. 11-13

Hvor: Fællesområdet

Antal deltagere: Ingen Min/Max

Sprog: Dansk/Engelsk

Pris: Gratis

Krav for deltagelse: Alle er velkomne