af Morten Blaabjerg
Tag rollen som en lus mellem to negle: anfører for en gruppe bærere på en europæisk ledet Afrika-ekspedition i 1800-tallet, på en farefuld rejse ind i “Mørkets Hjerte”. I dette usædvanlige pick up and deliver-spil skal du lede dine mænd igennem uhyrlige strabadser og levere ekspeditionens mange kasser med ammunition og forsyninger, imens du i hemmelighed planlægger flugten for nogle af dine folk, før det måske er for sent. Hvordan vil du møde ekspeditionens trængsler og prøvelser? — og kan du overliste dens mange krav?
Foromtale
- Tid: 120-180 min
- Spillere: 2 – 4
- Sprog: Engelsk
“Juma bin Hamisi lod blikket glide over det urolige hav, mens skibet stævnede mod Congo-flodens munding. En brise fra Zanzibar bragte minder om hjemmets palmer og krydrede markeder, men hans tanker var tungere end lasten om bord. Han havde underskrevet kontrakten med Stanley i god tro, men dybt i sit sind anede han, at junglen ville kræve mere, end nogen mand kunne bære. Hans mænd stolede på ham—mænd hærdede af sved og blod, men allerede nu kunne han fornemme deres tvivl, ligesom sin egen. De var alt for få, og kasserne for mange. Menneskehandleren Tippu Tib havde lovet Stanley flere mænd – men hvilke? Mænd som skygger; handlede kød og sjæle? Selv somalierne og sudaneserne forekom ham fremmede i både ansigt, sprog og sind. Jumas mænd, Zanzibars stolte sønner, bar dog den tungeste byrde. “Hvad er en kontrakt mod sult og frygt?” tænkte han. Han vidste, at nogle af hans mænd ville søge friheden i nattens skjul. Hvis han kunne guide dem væk fra marchens rædsler, ville han gøre det, selv om det krævede list og tavshed. Måske, i junglens mørke, ville skæbnen selv give dem en chance.”
“Burden” bygger bro mellem historiens mørke realiteter og spillernes strategiske valg. Dette usædvanlige take på “pick-up and deliver”-spilgenren levendegør ekspeditionen til Emin Pashas undsætning, der fandt sted 1887-89. Som spiller er du både et vidne til begivenheder du må prøve at fortolke men ikke selv har direkte indflydelse på, og samtidig skal du balancere pligt og opofrelse med dine skjulte ambitioner om at gøre en forskel for dine mænd. Som en lus mellem to negle står du midt i dilemmaet mellem europæiske krav og afrikanske skæbner.
Ambitionen har været at give spilleren en oplevelse, der både underholder og udfordrer, samtidig med at den vækker til eftertanke. Spillet er ikke bare mekanik eller konkurrence; det er en rejse gennem moral, ansvar og overlevelse. Hver gang du som spiller lykkes med at lade en bærer slippe væk, er det en lille sejr for menneskeligheden i et univers præget af umenneskelige og uhyrlige prøvelser; livet set som en nådesløs rejse, hvor man kommer til at spilde alt for megen tid på at efterstræbe og slæbe rundt på alt for mange “ting”, der bringer alt for dyrebare ofre.
Om designerne
Født i 1973 og opvokset i 1980’ernes gyldne æra for arkadespil og hjemmecomputere har jeg spillet og skabt spil næsten hele mit liv. Jeg har lavet prototyper til brætspil, skabt rollespilskampagner og programmeret computerspil. Som studerende brugte jeg en stor del af min studietid på at lave scenarier og mods til Civilization II.
Siden 2019 har jeg dedikeret en stor del af min tid og energi til at udvikle fantastiske brætspil, mange med stærke historiske temaer. Jeg er også historiker og har en dyb fascination af vores fælles fortid. Mit spil “Burden” er inspireret af en virkelig europæisk ekspedition i Afrika fra det 19. århundrede. Ekspeditionen mødte enorme prøvelser og menneskelige omkostninger og var en af inspirationskilderne til Joseph Conrads roman “Mørkets hjerte.”
Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.