af Daniel Kristian Lundsby, Jakob Israelsen og Otto Plantener Jensen

Ingen sagde engang ‘Teater er krig’. Men det er det nu. I ‘Break a Leg’ er I skuespillere, der spiller et teaterstykke – som om I var gladiatorer. I skal følge manuskriptet, men jeres virkelige mål er at udmanøvrere de andre skuespillere, komme i rampelyset og modtage alle klapsalverne.

Foromtale

  • Tid: 60-90 min
  • Spillere: 3 – 4
  • Sprog: Engelsk

Det er den sidste aften, før tæppet falder for sidste gang på det gamle Theatre Magnifico. Alle skuespillerne håber at være den, der bliver husket som scenens strålende stjerne, og alle kneb gælder. Du kan skubbe de andre skuespillere, tage deres rekvisitter og lade tæppet falde, bare for at få dem til at se ud som håbløse statister, overskygget af dit talent og din udstråling. ‘Break a Leg’ (‘Knæk og bræk’) er normalt en ironisk vending for at ønske en skuespiller held og lykke, men nu kan den ironi også være ironisk.

‘Break a Leg’ er et kort spil på ½-1 time for 3-4 spillere. Til Fastaval vil manuskriptet til stykket blive skrevet på forhånd, men I har hver især en håndfuld kort med handlinger som Flyt, Skub og Stjæl, for at udføre jeres rænker på scenen. Alle kender manuskriptet og jeres rolle, men ved at gøre det uventede kan du måske stjæle rampelyset og få de bedste anmeldelser.

Det er lidt som et let skirmish-baseret krigsspil eller et værtshusslagsmål, men spillet med bananer og rådne tomater.

Om designerne

“Break a Leg” opstod under PapJam Scratch i maj 2024 og er blevet videreudviklet af:

Daniel har deltaget i PapJam flere gange. Han er også en del af det team, der holder den nuværende version af Doomtown i live.

Jakob er softwareudvikler med en passion for alle slags spil, fra digitale til analoge og rollespil. Han har lavet spil på PapJam i de sidste 5 år.

Otto har lavet spil til Fastaval om monstre, myrer, parkour og teater, men han har helt klart mest erfaring med det sidste.

Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.