af Henrik Dithmer
Da Schizeins Republik brændes, kastes samfundet og den nyvalgte Anark ud i en krise. En fortælling om et utopisk anarkistisk samfund, befolket af de gale, på grænsen mellem det græske og det persiske.
Foromtale
Spillere: 5 – én af spillerne har en mere faciliterende rolle
Spilledere: spillederløst
Samlet tidsforbrug: 4 timer
Sprog: Dansk/Engelsk
Aldersgrænse: 13+
Læsemængde: 2 siders spillermateriale
Republik er et klodsmajors-baseret scenarie om gal anarkisme sat i en utopisk by i udkanten af antikkens Perserrige. Det er et drama, der udforsker et anarkistisk samfund, under pres i en hård vinter.
Scenariet er spillederløst, og har et meget åbent handlingsforløb. Alle roller har en vision for hvordan byen skal organiseres, og spillerne kommer til at arbejde for disse visioner ved at vise deres galskab for byen. Hver gang de ændrer samfundet, skal de trække klodser fra tårnet. Et kollaps betyder, at de mister deres vision, og deres funktion i samfundet, men fjerner ikke rollen fra spillet.
Scenariet handler om seriøs galskab – alle rollerne hører stemmer, ser syner, har vrangforestillinger, og lignende. Det er et scenarie om frihed, der giver spillerne muligheden for at lege med alternative idéer og samfundsformer, og giver et indblik i hvad det vil sige at være gal.
- Galskab
- Anarkisme
- Klodsmajor
Spillere: 4
Spilledere: 1
Samlet tidsforbrug: 2 timer
Sprog: Dansk
Aldersgrænse: 15+
Læsemængde: 3 udgaver af spilpersonen + 3 sider med stikord (1 for hver akt)
Spillertype:
Du kan lide dramatisk medbestemmende spil, hvor du skal være gal for at ændre verden. Du skal være med på at din rolles skæbne kan ændres af at du kommer til at vælte et tårn. Du skal være klar på at sætte scener og spille biroller i fællesskab.
Spilledertype: (Faciliterende spiller)
Du spiller med på lige fod med de andre spillere, og er altså ikke alene om at sætte scener og spille biroller. Du skal forklare spillets præmis og regler for de andre spillere, og derefter lade alle dele spillederrollen.