SCENARIEJURYEN PÅ FASTAVAL

På Fastaval bliver der hvert år nedsat en scenariedommerjury, som bestemmer hvilke premierescenarier der nomineres til og vinder Otto-priserne. For mange deltagere kan det være svært at se, hvordan processen med at læse, bedømme og udvælge scenarierne fungerer og hvor meget arbejde dommerne lægger i at være fair og balancerede overfor både scenarier og forfattere. Herunder kan du møde årets jury og læse hvordan dommerne udvælges og hvordan deres bedømmelsesproces fungerer.

Årets scenariejury på Fastaval 2025

Overdommer

Anna Sigrid Pii Aunkilde

Sigrid blev grebet af Fastavals særlige stemning i 2003, og hun har været med hvert år siden. Hun har siddet med alskens både praktisk og scenarierelateret arrangørarbejde, men ingen Fastaval er for hende komplet uden oplevelsen af magien i spillokalerne.
Sigrid elsker den skæve vinkel, det anderledes greb eller den overraskende struktur, der får spillerne til at opleve en kendt fortælling på nye måder.
Sigrids første rollespilskarakter var som hyrdepige på Vestereng. Det var hendes første møde med at historier vokser frem, hvor rollespillere mødes. Det var også sidste gang hun lavede en karakter, der helst bare ville sidde alene på en sten og stirre mod horisonten.

Thilde Holgersen

Thilde satte første gang sin fod på Fastaval i 1998, og det var kærlighed ved første blik. De næste mange år gik med spil i alle blokke og hel-con, hvis der var et hul. Senere kom John TV og åd 6 års spilblokke.

I dag deler hun sin tid på Fastaval mellem spil, Fastafamilien og (nogenlunde) ordentlig søvn.
Som uddannet dramaturg og manuskriptforfatter har Thilde en stor forkærlighed for Det Veldrejede Drama og facetrige karakterer. Hun elsker meta, magisk realisme, humor, harme og det teatralske mørke.

Thildes første rollespilskarakter var en svanemø (Drager og Dæmoner), mest pga. deres ekstreme klaustrofobi, hvilket Thilde (i 6. klasse) syntes var præcis det, der manglede til et godt dungeon crawl (én af de mange gode grunde til, at de normalt ikke er en spilbar race).

Elias Helfer

​​Elias første Fastaval var i 2006. Året inden havde han søgt optagelse i Infoen, men fik at vide, at han liiige skulle prøve at være menig deltager først. Siden har han haft en række forskellige arrangørposter, blandt andet som aktivitetsansvarlig og som international koordinator og oversætter. Han har også skrevet en håndfuld scenarier, og har endda lavet et enkelt brætspil.

Elias holder af scenarier, der giver spillerne mulighed for at fortælle en god og medrivende historie. Han er mest hjemme i de mere eventyrlige historier, men har haft fantastiske oplevelser med nogle af de scenarier, der sætter svære følelser i centrum.

Elias første rollespilskarakter var en Neutral Good Elven Cleric. I dag foretrækker han måske nok karakterer, der har lidt mere nuance…

Paul Sinding

Paul er relativt ny på Fastaval, og deltog første gang i 2021, hvor han var medforfatter på sit debutscenarie. Siden da har han blandet andet været fast kok på forfatterweekenden, og også lige taget to år i hovedarrangørgruppen.

Når han ikke arrangerer Fastaval, laver Paul også en masse live-rollespil og foreningsarbejde.
Paul elsker scenarier hvor den gode fortælling går hånd i hånd med elegante virkemidler, uanset om det er dark fantasy, kitchen-sink realisme eller rendyrket komedie.

Pauls første rollespilskarakter var dværgkrigeren Azrak, og han var bestemt ikke bare en Gimli-klon med en 10-årigs impulskontrol. Han blev skabt til et spil Drager & Dæmoner på fritidsklubben, der både affødte en livslang kærlighed til D100 systemer og fantasy-dværge i alle afskygninger.

Louise Floor Frellsen

Louises første Fastaval var i 2005, og året efter var hun medforfatter på sit første scenarie. Siden har hun skrevet scenarier, så ofte hun kunne få lov – hvis hun ikke lige havde en anden scenarierelateret arrangørpost.

Louise har en forkærlighed for fantasy og sci-fi, især når det handler om det nære menneskelige. Hun nyder indlevelsesrollespil, hvor hun opsluges af historien, så hun glemmer at bekymre sig om medansvaret for at forme den.

Louises første rollespilskarakter var D&D-rangeren Tira, undervejs samlede hun hunden Taran, kamelen Amaala, firbenet Skirt, uglen Himmelflugt og flagermusen Lap.

Simon Steen Hansen

Simon var på Fastaval for første gang i 2001, hvor han udelukkende spillede livescenarier, men han fik snart smag for alt, hvad Fastaval har at byde på. Han har haft forskellige arrangørposter som blandt andet holdlægger og hovedarrangør og har skrevet en god håndfuld scenarier.

For tiden spiller han med i to Warhammer Fantasy-kampagner og en Ars Magica-kampagne. Simon elsker store, episke scenarier, der lader spillerne forme fortællingen. Og så synes han, det skal være sjovt at være spilleder.

Simon første rollespilskarakter var en D&D-elver, der hed Tinnæve, fordi malingen var skallet af figurens hånd. Første gang han fik muligheden for det, lod Tinnæve sig lokke i fordærv af et forbandet sværd.

Bedømmelsesprocessen

INDEN FASTAVAL

Som det allerførste i dommerprocessen skal juryen samles. Først udpeges årets overdommer af overdommeren fra året før (måske allerede inden forrige Fastaval). Det er suverænt den siddende overdommer, der bestemmer, hvilke personer, dommergruppen skal bestå af. 
Overdommeren forsøger at sammensætte en balanceret jury, som består af personer med mange forskellige perspektiver på rollespil og med forskellige erfaringsniveauer. Der skal gerne være forfattere, spilledere og spillere med forskellige rollespilspræferencer repræsenteret blandt Otto-dommerne. 

Juryen mødes typisk en til to gange, inden scenarierne bliver afleveret, for at blive enige om processen og Otto-kategorierne, men det er først, når scenarierne er blevet afleveret, at dommernes virkelige arbejde begynder. Dommergruppen læser alle scenarier grundigt. Ofte er der langt over 1500 sider skriftligt materiale. Scenarierne bliver analyseret og diskuteret i dybden på dommernes interne forum. Det er disse nedskrevne diskussioner, som danner udgangspunkt for den feedback, forfatterne modtager efter Fastaval.

Umiddelbart inden Fastaval mødes dommerne til en stor arbejdsweekend. Her gennemgår de alle scenarierne, og dommerne diskuterer, hvilke scenarier der potentielt kan blive nomineret i de forskellige kategorier. Måske har de også nogle forsigtige bud på foreløbige Ottovindere, men intet er sikkert før Fastaval. Selvom dommerne bedømmer det indsendte materiale, er det vigtigt for dem at få en fornemmelse af, hvad der fungerer godt i praksis i spillokalerne. Der kan også være elementer i et scenarie, som ikke umiddelbart kan læses af teksten, men alligevel giver spillerne fantastiske oplevelser.

UNDER FASTAVAL

Det er en stor del af dommernes arbejde at snakke både med forfatterne, spillederne og spillerne om scenarierne, når de er blevet afviklet. Det er også dommerne, som indsamler og læser de feedbacksedler, der bliver skrevet i spillokalerne under Fastaval. Samtalerne og især feedbacksedlerne er vigtige arbejdsredskaber, når juryen skal danne sig et overblik over, hvordan de skrevne scenarier fungerer i praksis. 

Lørdag på Fastaval låser juryen sig inde i et lokale fra morgenstunden for endegyldigt at beslutte, hvilke scenarier der nomineres, og hvilke der vinder. Her tager juryen udgangspunkt i det indsendte scenarie, beretninger fra spillere, spilledere og forfattere, samt de indleverede feedbacksedler. 

Juryen vælger fem nominerede samt en vinder i hver kategori. Lørdag aften bliver listerne med nomineringer hængt op rundt omkring på Fastaval, og de bliver offentliggjort på Fastavals hjemmeside. Samtidigt med nomineringsteksterne hænger dommerne også en liste op med lidt ord om hvert enkelt scenarie, så Fastavals deltagere har mulighed for at høre noget om de scenarier, de ikke fik chancen for at spille, og forhåbentlig får lyst til at læse eller prøve at spille dem efter Fastaval. 

Søndagen bruger dommerne på at forberede sig til Otto-showet om aftenen. Her laver de diplomer til alle nominerede forfattere og skriver de tekster, der læses op fra scenen. Efter Otto-showet står juryen til rådighed, hvis man som forfatter eller deltager har spørgsmål til Ottoerne.

UDVÆLGELSESPROCESS OG OTTO-KATEGORIER

Hver Otto-kategori har en skriftlig definition (Læs dem her), som diskuteres på plads af juryen inden scenarierne afleveres. Det er dem, dommerne forholder sig til, når de i sidste ende nominerer scenarier og finder vindere. Det vil sige, at når dommerne for eksempel diskuterer prisen for bedste roller, tager de udgangspunkt i kriterierne opstillet i definitionen af bedste roller. 

Alligevel kræver det mange og lange diskussioner at finde frem til, hvilke scenarier der bedst rammer kriterierne i en kategori. Især fordi det er vigtigt for dommerne, at scenarierne bedømmes på deres egne præmisser. Et action-scenarie vil altid blive bedømt på, om det er god action inden for de rammer, scenariet selv stiller op – ikke på, om det for eksempel er godt drama.

Dommerne arbejder ud fra fire principper, når de nominerede og vinderne vælges: 

  • Konsensus 
  • Diskussion
  • Ingen veto
  • Ingen handler

 

Konsensus og diskussion vil sige, at alle dommere skal være enige i sidste ende, og at den enighed kun opnås ved at diskutere sagligt. Ingen Ottoer fordeles via afstemning, for det er kun gode argumenter, der tæller i dommerprocessen. 

Ingen veto betyder, at det ikke er tilladt for et jurymedlem at spærre for nomineringen af et scenarie uden gode argumenter, hvis stemningen måske er imod vedkommendes foretrukne scenarie. 

Ingen handler betyder, at dommerne ikke kan skylde hinanden noget. Hver kategori vurderes for sig. Det kan eksempelvis være, at selvom et scenarie, som et jurymedlem virkelig elsker, ikke bliver nomineret i en kategori (måske bedste roller), så kan det scenarie ikke blive “kompenseret” med en nominering i en anden kategori (måske bedste fortælling). Hver kategori er et blankt kanvas, hvor de bedste argumenter vinder.

To af Otto-kategorierne er en lille smule anderledes end de andre. Det drejer sig om Juryens specialpris og Deltagernes pris. Specialprisen er juryens pris. Her vælger juryen selv antallet af nominerede. Hvert nomineret scenarie vælges ud fra enten dets overordnede idé eller et særlig stærkt delelement i scenariet. Her har dommerne typisk mere frihed til at vælge med hjertet. 

Deltagernes pris gives udelukkende ud fra en afstemning blandt spillere og spilledere. I løbet af Fastaval kan deltagerne stemme på de scenarier, de selv har deltaget i. Scenariet med flest stemmer vinder. Hvis to scenarier opnår lige mange stemmer, vinder de begge deltagernes pris.

EFTER FASTAVAL

Når Fastaval er overstået, går juryen i gang med at skrive en omfattende feedback til alle forfattere, der har deltaget på Fastaval med et scenarie. Feedbacken sendes til forfatterne nogle måneder efter Fastaval er slut, sådan at den kan bruges, hvis forfatterne overvejer at skrive til Fastaval igen.