af Mads Emil Christensen & Johannes Følsgaard

Et 48-timers megaspil med real produktionstid for ressourcer og pop-up events i løbet af Fastaval. Alle galaksens myrekolonier må arbejde sammen for at optimere deres produktionsapparater, så de kan blive klar til den afsluttende kamp for at sikre fred i universet!

Foromtale

  • Tid: 100-180 min (inkl. regler)
  • Spillere: 2 – 4
  • Sprog: Engelsk

I “Tribal Conquest: A New Dawn” vælger spillerne først et domæne som fx Goblins eller Elvere, og derefter parrer det med en unik stamme, såsom Meeky Miners eller Blood Fanatics. Denne kombination definerer stammens kræfter og deres vej til fremskridt. Spillerne skaber derefter deres deck, ved at vælge 5 ud af 8 tilgængelige stamme-decks, hver fyldt med en række forskellige korttyper. Dette resulterer i tre decks fra niveau 1-3, som spillerne kan låse op for, efterhånden som deres stamme udvikler sig.

Målet med spillet er at få syv sejrspoint, opnået ved at kontrollere din stammes områder og erobre dine modstanderes områder. Derudover har hver stamme specielle evner, som er nøglen til sejr. For eksempel kan Elverne udnytte månens cyklus til at styrke artefakter og modtage velsignelser, mens Goblins kan tage fanger til deres miner og låse op for nye kraftfulde mestre gennem ofringer.

Hver runde begynder med, at spillerne trækker kort, samler ressourcer såsom kommando-point og materialer, og udvider deres domæne ved at tilføje nye steder. Spillerne udfører efter tur forskellige handlinger, herunder at spille kort for at erhverve nye enheder, opnå kraftfulde bonusser eller modvirke modstandernes træk. En vigtig del af kortmekanikken er evnen til at skabe kraftfulde kombinationer ved hjælp af kort og områder. De kan også påkalde sig gunst fra deres stammes gud og strategisk placere enheder på tværs af steder for dominans eller erobring. Runden slutter med, at spillerne udnytter deres stammes unikke evner og samler sejrspoint ved at kontrollere deres domæne.

“Tribal Conquest: A New Dawn” kombinerer asymmetrisk kortspil med områdekontrol og ressourcestyring, hvilket skaber en rig, strategisk oplevelse. Det udfordrer spillerne til at tilpasse sig modstandernes strategier, mens de balancerer forsvar og fremskridt af deres egen stamme. Spillet tester strategisk indsigt, taktisk dygtighed og tilpasningsevne. Vil du rejse dig som den suveræne hersker, eller vil din stamme vakle under dine rivalers snedighed?

Om designerne

Kåres passion er at skabe spil, kampagner og historier, hvilket han har gjort siden 1990, hvor lommepengene blev brugt på Heroquest. Kåre elsker spil med mindeværdige historier, men baggrunden som ingeniør har gjort ham bevidst om vigtigheden af solide spilmekanismer. På Fastaval har Kåre fremvist sine brætspilsdesigns seks gange. Hans præstationer inkluderer udgivelsen af “Hospital Rush” i 2013 og at vinde Bedste Brætspil med “Witch Hunt,” som senere blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.

Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.